خانه » بکدور BITSLOTH از BITS برای ارتباطات مخفیانه سوء استفاده می‌کند

بکدور BITSLOTH از BITS برای ارتباطات مخفیانه سوء استفاده می‌کند

توسط Vulnerbyte
بکدور BITSLOTH

محققان امنیت سایبری یک بکدور ویندوزی جدید را کشف کردند که از یک ویژگی داخلی ویندوز به نام سرویس انتقال هوشمند پس‌زمینه یا [1]BITS  به عنوان مکانیزم فرماندهی و کنترل (C2[2]) استفاده می‌کند. این بدافزار توسط آزمایشگاه Elastic Security ، بکدور BITSLOTH نامگذاری شده است.

BITSLOTH در بیست و پنجم ژوئن 2024 در ارتباط با یک حمله سایبری که وزارت امور خارجه کشوری در آمریکای جنوبی را هدف قرار داده بود، شناسایی شد. فعالیت این بدافزار تحت نام REF8747 دنبال می‌شود.

بکدور BITSLOTH، دارای 35 عملکرد کنترلی از جمله قابلیت‌ ثبت کلیدهای فشرده شده کیبورد، کپچر صفحه نمایش و بسیاری از ویژگی‌های مختلف برای اجرای دستورات خط فرمان است.

بکدور BITSLOTH
عملکرد کیلاگر در بکدور BITSLOTH

به نظر می‌رسد که این بکدور با هدفِ جمع آوری داده توسط گروه‌های سایبری استفاده می‌شود. تجزیه و تحلیل کد منبع، توابع و رشته‌های کشف شده حاکی از آن است که بکدور BITSLOTH توسط گروه‌های چینی زبان نوشته شده است.

یکی دیگر از دلایل انتساب این بکدور به هکرهای چینی زبان، استفاده از ابزار منبع بازی به نام RingQ است. RingQ برای رمزگذاری بدافزار و جلوگیری از شناسایی آن توسط نرم افزارهای امنیتی استفاده می‌شود که سپس رمزگشایی شده و مستقیماً در حافظه اجرا می‌گردد.

اسکرین شات نسخه نمایشی RingQ
اسکرین شات نسخه نمایشی RingQ

مرکز AhnLab در ژوئن 2024، اذعان داشت که چندی قبل، وب سرورهای آسیب ‌پذیر برای استقرار shellهای وب مورد سوء استفاده قرار گرفتند و سپس به منظور تحویل پیلودهای بیشتر از جمله ماینرهای ارز دیجیتال از طریق RingQ استفاده شدند. این حملات به یک گروه سایبری چینی زبان نسبت داده شده است.

بکدور BITSLOTH
RINGQ در حال بارگیری و اجرای IOX

حملات بکدور BITSLOTH همچنین به دلیل استفاده از STOWAWAY برای پروکسی کردن ترافیک رمزگذاری شده C2 از طریق HTTP و یک ابزار انتقال پورت به نام iox قابل توجه می‌باشد. iox پیش‌تر نیز توسط یک گروه جاسوسی سایبری چینی به نام Bronze Starlight  (معروف به Emperor Dragonfly) در حملات باج افزاری Cheerscrypt مورد استفاده قرار گرفته است.

استفاده از پروکسی STOWAWAY
استفاده از پروکسی STOWAWAY

بکدور BITSLOTH که به شکل یک فایل DLL (“flengine.dll”) می‌باشد، توسط تکنیک‌های بارگذاری جانبی DLL و با استفاده از یک فایل اجرایی قانونی مرتبط با Image-Line معروف به FL Studio (“fl.exe”) بارگذاری می‌شود.

یک کامپوننت زمان ‌بندی در این بکدور وجود دارد تا بتوان زمان‌های خاصی را که BITSLOTH می‌بایست در محیط قربانی اجرا ‌شود را کنترل کرد. این ویژگی در دیگر خانواده‌های بدافزارهای مدرن همچون EAGERBEE نیز مشاهده شده است.

کامپوننت زمان ‌بندی BITSLOTH
کامپوننت زمان ‌بندی بکدور BITSLOTH

BITSLOTH یک بکدور با امکانات کامل است که قادر به اجرای دستورات، آپلود و دانلود فایل‌ها، شمارش، کشف و جمع‌آوری داده‌های حساس از طریق صفحه کیبورد و کپچر اسکرین می‌باشد.

بکدور BITSLOTH
کنترلر بکدور BITSLOTH برای جمع آوری اطلاعات سیستم

بکدور BITSLOTH همچنین می‌تواند حالت ارتباطات را بر روی HTTP یا HTTPS تنظیم کند، تداوم دسترسی را حذف و یا دوباره پیکربندی نماید، فرآیندهای دلخواه را خاتمه دهد، کاربران را از دستگاه خارج کند، سیستم را مجددا راه‌اندازی یا خاموش نماید و حتی خود را در میزبان به‌روزرسانی یا حذف کند.

کنترل کننده فرمان BITSLOTH
کنترل کننده فرمان بکدور BITSLOTH

یک ویژگی جالب و حائز اهمیت بکدور BITSLOTH، استفاده آن از BITS برای C2 است. این رسانه برای هکرها جذاب است چرا که بسیاری از سازمان‌ها هنوز هم بر ترافیک شبکه BITS و شناسایی BITS غیرعادی متمرکز هستند.

 

[1] Background Intelligent Transfer Service

[2] command-and-control

 

منابع

 

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

تعریف نشده است